Verhuizen in drie stappen

Hoera, je hebt een nieuwe woning! Het was zoeken en geduld hebben, maar het is gelukt. Nu nog verhuizen. Dat kan stiekem nog best een ding zijn. Sterker nog, je ziet er best tegenop. Hoe ga je dit aanpakken? Het is eigenlijk heel simpel, want verhuizen doe je in drie stappen. Graag vertel ik je de belangrijkste dingen die komen kijken bij deze drie stappen. Zodat jij straks ook met een zonnig gevoel overgaat naar je mooie, nieuwe woning.

Stap 1. Geef je nieuwe adres door

Het eerste wat je doet, is je vrienden, familie en kennissen laten weten dat je gaat verhuizen. Sommigen pakken dat groots aan door een kaart te maken met hun blijste foto, het nieuwe adres en de datum van de housewarmingparty. Als je echter weinig tijd hebt of je bent gewoon niet zo van de feestjes geven, dan kun je ze natuurlijk gewoon even appen of mailen. Naast je familie en vrienden is het ook belangrijk dat een paar instanties je nieuwe adres hebben. Denk bijvoorbeeld aan de gemeente, jouw zorgverzekeraar en de bank. Ben je bang dat je iemand vergeet? Dan kun je bij de post heel makkelijk aangeven dat je je post een tijdje wil laten doorsturen naar het nieuwe adres. Dat scheelt je tripjes naar jouw oude woning voor het ophalen van nagezonden post.

Stap 2. Regel dozen

Nu begint het echte werk: het inpakken. De een heeft zo min mogelijk spullen in huis en is opgeruimd van aard, maar er zijn ook mensen die moeilijk dingen weggooien en gezellige stapels papierwerk en kasten vol oud speelgoed in huis hebben. Zonder dat je het doorhebt, verzamel je door de jaren heen heel wat spullen. Op zich is een verhuizing een perfect moment jezelf van een andere kant te laten zien door nu een keer een strenge selectie te maken van wat je niet meer mee wil nemen naar jouw nieuwe huis. Voor mensen die moeilijk dingen weggooien, kan dat een tijdrovende taak zijn. Maak het jezelf makkelijk door bij elk object te bedenken: heb ik dit afgelopen jaar nodig gehad? Zo nee, is het me dierbaar? Zo nee, dan mag het weg!

Voor de spullen die overblijven, regel je dozen. Het kan lastig te bedenken zijn hoeveel je er nodig hebt, maar regel er altijd meer dan wat je inschatting is. Je kunt ze online bestellen. Als je op het laatste moment toch wat tekort komt, dan kan je bij supermarkten een aantal halen of bij andere winkels vragen of ze nog wat lege dozen hebben staan. Verder heb je dik tape nodig om de dozen dicht te maken en een zwarte marker om erop te schrijven wat erin zit of naar welke kamer de doos moet. Een paar dozen kan je de laatste dagen dat je in je oude huis zit open houden voor spullen die je die laatste dagen nog nodig hebt. Die sluit je dan pas op de dag van verhuizing.

Stap 3. Vraag spierballen

Als alle spullen in dozen zitten, dan kan het echte verhuizen beginnen. Vraag familie, vrienden of vrienden van vrienden wie er op jouw verhuisdag een work-out wil doen door te helpen bij je verhuizing. Als ze twijfelen, dan zeg je dat je alles al in dozen hebt gedaan en dat je ook al geholpen bent als ze alleen een uurtje, ochtend of middag kunnen komen. Zeg ook dat er koffie is, broodjes, biertjes, chips en muziek of wat dan ook wat ze kunnen verleiden. Als je echt omhoog zit, dan kun je professionele verhuizers regelen. Uiteraard heb je ook iets van een busje of boedelbak nodig en iemand die daar als chauffeur makkelijk mee kan manoeuvreren.

Als er trappen in je oude en nieuwe huis zitten, werkt het goed een slang te maken van je verhuizers. Iemand bovenaan de trap en iemand onderaan, enzovoorts. Dan geef je elkaar de dozen door en hoeft niemand steeds de hele afstand te lopen. Ze kunnen ook van plaats wisselen, zodat niet steeds dezelfde persoon de trap op en af gaat. Steekwagens kunnen ook een groot verschil maken. Je stapelt er gewoon de dozen op en jouw rug wordt het dragen van al die dozen bespaard. Als alles in jouw nieuwe huis staat, dan is het tijd voor een hapje en een drankje. Hoera, je bent verhuisd! Nu nog alles uit de dozen halen en bepalen waar je het wil hebben. Maak er echt jouw plek van. De plek waar jij je goed voelt!